T.C. Demiroğlu Bilim Üniversitesi ve Florence Nightingale Hastaneleri ile Geleceğinizi Şekillendirin

Yeni Dönemde Öğrenciler İçin Başarının Formülü

Başarı önceden belirlenmiş hedefler doğrultusunda planlı ve programlı bir şekilde çalışılarak ve çaba göstererek sonuca ulaşma işidir. Belirlenen amaca ulaşma ve isteneni elde etme olarak da tanımlanmaktadır. Eğitim açısından düşünüldüğünde başarı program hedefleriyle tutarlı davranışlar bütünüdür. Başarı kendiliğinden gerçekleşmez. Başarı zaman içinde odaklanma, özveri ve çaba gerektirir. Başarı için kişi ilgi duyduğu konuyu hedef olarak belirler ve bu hedef, çaba sarf etmesi ile gerçekleşir. Başarı çaba sarf etmeyi ve engelleri aşmayı gerektirir. Başarı kişinin enerji düzeyi, aile değerleri, kültürel-sosyal düzeyleri, kendine olan güveni ile doğrudan ilişkilidir.

Başarılı insanlar hedefler belirleyerek bunlara ulaşmak için gerekli alışkanlıklar geliştirip sürdürürler.
 
Motivasyon; insanlar genelde başarısızlıklarını tekrar edip kendilerini olumsuz motive ederler. Yapılan araştırmalarda öğrencinin öz-yeterliliğinin ve öz-güveninin yüksek olması öğrencinin akademik başarısını arttırmaktadır. Motivasyonu yeterli düzeyde olmayan öğrencilerde zamanı doğru yönetememe, konuya odaklanamama ve yapmak isteği şeylere ilişkin ilgi düzeyinde düşüklük görülmektedir. Başarı odaklı motivasyon, bireylerin kendisine uygun olarak hedeflediği amacına ulaşabilmek için zamanını ve enerjisini doğru yönde kullanmasıdır. Başarılı öğrenci, sosyal olarak yeterli bir düzeye ulaşmış, belirlediği amaçlan doğrultusunda hareket eden ve içsel olarak kendi kendini motive edebilen, sosyal ve akademik yönünü dengeleyen öğrencilerdir.

İnanç; başarma duygusunun kişide oluşturduğu memnuniyet, kişinin kendisine olan öz saygısı ve güveninin artmasını sağlar. Bireyin haşan odaklı motivasyonunun içerisinde bulundurduğu başarı umudu yani olumlu duyguları ve başarmaya dair inancı kendisinin başarısızlık duygusunu yenmesini sağlayabilmektedir. Bu bağlamda diyebiliriz ki, başarıda önemli unsurlardan biri de kişinin başaracağına olan inancıdır.

Disiplinli çalışma; başarıya giden yolda en önemli faktörlerin başında disiplinli sürdürülebilir çalışma gelmektedir. Çalışmadan, çabalamadan yol almak mümkün değildir. Edison'a "Başarınızı neye borçlusunuz?" diye sorduklarında, O da "Yüzde 95 çalışmak yüzde 5 zeka" der. Zeka kişi için şanstır. Ama zekası çok yüksek olmayan biri de hedefini iyi belirleyerek çok çalışırsa çok büyük başarılar elde edebilir. Başarılı olmak istiyorsanız mutlaka o konu ile ilgili gerekli çabayı göstermelisiniz. Çok başarılı insanların yaşamlarına baktığımızda çok okuyup çok çalıştıkları görebiliriz.

Alışkanlıklar

Alışkanlık, bir duruma karşı başvurduğunuz varsayılan tepkiniz haline gelen bir davranış örüntüsüdür. Başka bir deyişle, alışkanlık, bilinçli düşünmeden gerçekleştirdiğiniz bir davranıştır. Uzmanlar, davranışlarımızın %80'inden fazlasının bilinçsiz ( yani alışkanlık) olduğunu söylemektedir. Bu nedenle, başarı formülü yalnızca etkili hedefler belirlemenizi değil, aynı zamanda hedefe ulaşmak için yardımcı olan destekleyici alışkanlıkları bilinçli olarak geliştirmenizi ve sürdürmenizi gerektirir.

Uyku alışkanlıkları; başarıda etkili olan önemli bir faktördür. Yorgun öğrenciler ders çalışmaya istekli olmazlar, potansiyelleri kadar öğrenemezler ve odaklanmakta sorun yaşarlar. Bu durum tüm bireyler için geçerli olsa da özellikle eğitim yaşamındaki öğrencilerin günde en az 7-8 saat hiçbir teknolojik cihaz olmayan ve mümkünse tamamen karanlık bir yatak odasında derin bir uykuya gereksinimleri vardır.

Egzersiz alışkanlıkları; eğitim yaşantısı içinde olan her öğrencinin fiziksel efor sarf etmesinin ve bunu düzenli olarak yapmasının yararlan bilinmektedir. Bu mutlaka bir spor salonuna gitmek anlamına gelmiyor; dans edin, tempolu yürüyüş yapın, semtinizdeki parklarda basketbol oynayın, çimlerde arkadaşlarınızla birlikte zaman geçirin. Egzersiz beyninizi güçlendirir ve egzersiz sırasında salgılanan hormonlardan dolayı daha mutlu olursunuz bu da tüm yaşam amacını gerçekleştirmenize yardımcı olur. Mutluluk öğrenme arzusuyla da yakından ilişkili olup öğrenmenizi kolaylaştırır.

Beslenme alışkanlıkları; şeker, hamur işi ve işlenmiş gıda tüketiminizi sınırlandırın, daha da iyisi yaşamınızdan çıkarın. Mevsimine uygun taze sebzeler ve özellikle en çok eksikliği hissedilen, potasyum kaynağı olan koyu yeşil renk yapraklı roka, maydanoz gibi sebzeleri diyetinizin bir parçası haline getirmeniz hem beyin hem de ikinci beyin olarak adlandırılan bağırsak faaliyetleriniz için çok yararlı olacaktır. Doğru beslenme sizin başarınızın artmasına katkı sağlayacaktır.

Dikkat dağıtıcıları engelle; internet, telefon, sosyal medya ve daha bir sürü dikkat dağıtıcı etrafımızda yer almaktadır. Etrafımızda çalışmamıza engel olacak onlarca dikkat dağıtıcının olduğu 
bir dönemde yaşıyoruz ama onları engellemek, bırakıp çalışmaya devam etmek bizim elimizdedir. Bu her zaman kolay görünmese de elektronik alet ve sosyal medya kullanımınıza süre koyun. Hedefin bir projede/sınavda başarılı olmaksa çalışırken telefonunu başka bir odada bırakmak size iyi bir öneri olabilir. Teknolojik aletlerin bazen yaşam kurtarıcı olduğunu, doğru kullanıldığında eğitimin ve kişisel gelişimin en büyük kolaylaştırıcıları olduklarını kabul ediyoruz ve bu yönde kullanımını da ancak sınır koymak koşulu ile öneriyoruz.

Sonuç olarak; baktığımızda, başarılı kişilerin genellikle; sorumluluk: alabilen, zamanı iyi kullanabilen, gözlemeyi ve dinlemeyi bilen, başarısızlık karşısında bıkmadan çalışmaya devam ederek, başarısızlık nedenlerini dışta değil kendi içinde arayan, kararlı bireyler oldukları belirtilmektedir.
"Başarı tesadüf değildir. Sıkı çalışma, azim, öğrenme, araştırma, fedakarlık ve en önemlisi, yaptığın şeyi sevmektir."    (Pele)